Nuffnang Ads

Sunday, August 29, 2010

Isu Bahasa Pasar

(Nor Hafieza binti Ahmad, 203860)

‘Hari ini sudah lebih sebulan saya meninggalkan karier profesional sebagai salah seorang penyunting terunggul Industri Komik Malaysia di GEMPAK STARZ™ untuk majalah UTOPIA™ konsep baru yang bermula pada tahun 2009 dan semestinya nadi terulung saya, GEMPAK™.
Dengan dua majalah dalam tanggung jawab, GEMPAK™ dan UTOPIA™, saya gagahkan diri untuk fokuskan yang terbaik. Sebelum saya menerajui sendiri majalah GEMPAK™, seperkara yang saya fahami ialah setiap penerbitan komik (terutamanya majalah humor) gemar menggunakan bahasa pasar. Justeru majalah GEMPAK™ tidak ketinggalan. Namun ketika itu ia langsung tidak dipantau dengan baik dan menjadi isu bahasa paling kritikal di Malaysia.’

Artikel ini menunjukkan isu bahasa pasar berleluasa di dalam industri komik di Malaysia. Minat membaca komik di kalangan remaja memberi kesan kepada mereka dalam penggunaan bahasa Melayu seharian. Mereka akan mudah terpengaruh melalui pembacaan komik-komik yang banyak menggunakan bahasa pasar. Industri komik perlu adanya pemantauan bahasa pasar bagi menangani masalah ini. Sekurang-kurangnya ia membuktikan kepekaan sidang editorial kepada bahasa Melayu.